26-07-2010 - 12 edebiyat |
SAYFA 9 1:siyasi temel;tanzimat fermanı, sosyal temel; medreselerin yıkılmış olması,fikri temel;şairlerin şarkla garp arasında kalması 2.Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında genel olarak Anadolu’ya yönelme görülür. Eserler Anadolu anlatılmış, aydınların Anadolu’yu tanımadıklarından bahsedilmiştir. Bu gibi şeylerle memleket anlayışı ortaya çıkmıştır. 3.Yenilikler: Gençlerin Anadolu’ya yönelmesi, sadece İstanbul’dan memleketin kurtulamayacağı işlenmiştir. Anadolu’da Bir Gece: Anadolu’da ki sıkıntılar anlatılmıştır. Tohum: Anadolu’ya yönelme işlenmiştir. Aydınların halka yönelmesi ile birlikte kurtuluşun sadece İstanbul’dan olamayacağı anlaşılmıştır. Anadolu çoğu zaman yöneticiler ve aydınlar tarafından bir zahire ve asker deposu olarak görülmüş, gerekli hizmet devlet tarafından verilmemiştir. Yani Osmanlı’nın Anadolu’yu göz ardı etmesi aydınları Anadolu’ya dönük eserler vermeye itmiştir. 4.Cumhuriyetten önceki dönemlerde Anadolu çoğunlukla eserlere yansıtılmamıştır. Hikaye ve tiyatrolarda anlatılan olayların çoğu İstanbul’da geçmektedir. Cumhuriyetten önceki dönemler de anlatılacak olay yazar tarafından seçilir yazar olayı kurgular öyle anlatırdı. Yani yazılarda çoğunlukla sanat yapma amacı vardı. Cumhuriyetten sonraki dönemlerde ise sanat kaygısı güdülmeksizin doğrudan anlatım kullanılmıştır. Hayat olduğu gibi okuyucuya aktarılmıştır. (Türk Edebiyatında Anadolu ilk kez Çalıkuşu romanında anlatılmıştır.) 5.Genel olarak düşündüğümüzde insan topluluklarını millet yapan değerler: - Ortak bir vatan - Ortak bir dil - Kültür ve Tarih birliği - Ortak örf-adet - Din, Ahlak 6.a) batı düşüncesinden etkilenilmiştir.Mesala bu tohum metnindede makineleşmekten bahsedilmiştir.ama ruh olmadan bir şey olamaz b)varoluşculuk akımının etkisi vardır.Fakat manevi değerleri anlatan mistisizm akımının etkiside vardır.Çünkü batıdaki varoluşculuk akımı maneviyata karşıdır.Herşeyde önce insanın kendi özünü oluşturması gerektiğini savurunur varoluşculuk. 6.SORU=B SIKKI VAROLUŞÇULUK AKIMININ ETKİSİ VARDIR.FAKAT MANEVİ DERĞERLERİ ANLATAN MİSTİSİZM AKIMININ ETKİSİDE VARDIR.ÇÜNKÜ BATIDAKİ VAROLUŞÇULUK AKUMU MANEVİYATA KARSIDIR.HERŞEYDEN ÖNCE İNSANIN KENDİ ÖZÜNÜ OLUŞTURMASI GEREKTİĞİNİ SAVUNUR VAROLUŞÇULUK. ————— SAYFA 10 sayfa 10 etkinlik:dil;sade ve akıcıdır.zevk anlayışı;özentilikten kurtulmuş bir şekildedir. ———– SAYFA 11 “Dilekçe ve Karşılaştırma” metinleriyle ilgilki olan bu sorularla ilgili olarak: evet, birey kavramı ön plana çıkmıştır. Evet ilişki kurulabilir, cumhuriyet ilkesinin sonucu olan kanun karşısındaki eşitlik, laik düşünce kişilerin duygu ve düşüncelerini rahatlıkla dile getirmesine yol açmıştır denilebilir. Karşılaştırma metninde psikoloji ve psikiyatri bilimlerinden söz edilebilir. varoluşculuk düşünce akımının etkisiyle ele alınabilir; çünkü kişinin varlığının farkına varması, birey olduğunu hissetmesi yani padişahın ya da başka bir şeyin kulu olmadığının farkına varması. —————- SAYFA=13 ÖLÇME DEĞERLENDİRM CEVAPLARI 1.SORU= D D D 2.SORU=VAROLUŞÇULUK(BOŞLUK) 3.SORU=E SIKKI 4.SORU =B SSIKKI ÖLÇME DEĞERLENDİRME 1.SORU= Y Y D 2.SORU=PSİKOLOJİK(1.BOŞLUK) PSİKİYATRİFK(2ÇBOŞLUK) BATI(3.BOŞLUK) EKONOMİK(4.BOLUK) 3.SORU=A SIKKI 4.SORU=ŞİİRDE HECE KULLANILMIS,DİL SADELEŞMİŞ,KONULARDA ANADOLU İŞLENMİŞ,ANADOLUYA YÖNELME BASLAMISTIR.ÇAĞDAŞLASMA İÇİN NELER YAPILMASI GEREKTİĞİNDEN BAHSEDİLMİŞ,KONU OLARAK VE EESERLERDE ATATÜRK ‘ÜN İLKELERİ BİR YOL OLARAK GÖRÜLMÜŞTÜR. sayfa 13teki 8.metin soruları ve anlama-yorumlama 9. ulusçu,demokratik,özgürlükçü ve çoğulcu.Temel Amaç;dengeli,huzurlu,refah içinde toplum oluşması 10)a)din ve devlet işlerinin ayrılması.parçaya göre herkes dinini seçmekte,yerine getirmekte özgürdür.din işleri devlete karıştırılmamalı ibadeti siyasi sembol olarak düşünülmemeli.kişinin allahla arasında olandır. b)din ve vicdn özgürlüğü var.din ve devlet işleri birbirinden ayrılır. c)din konusunda herkesi özgür bırakıor.kimseye zorla din seçtirmior.bizim dinimiz yüce bir din olduğunu ve akla mantığa uyduğu ———- Sayfa 14 , NURULLAH ATAÇ’ın EDEBİ KİŞİLİĞİ Dilde sadeleştirme ve özleştirme hareketinin savunucularındandır. Türkçe’deki yabancı kelimeleri kullanmamış, dille düşünce arasında dolaysız bir ilişki olduğunu, somut düşünme geleneğinin doğabilmesi için kavramların saydam, hangi kökten geldiklerinin anlaşılır olması gerektiğini vurgulamıştır. Bu yol da, Ataç’a göre, Latince, Grekçe, Farsça, Arapça gibi yabancı dillerin eğitimini zorunlu kılmak başarılamayacağına göre, bunlardan alınan kelimelerin Türkçe’leştirilmesinden geçer. Türk edebiyatında izlenimci eleştirinin ilk örneklerini verdi. Akşam’da tiyatro eleştirmenliği, Hakimiyeti Milliye, Ulus, Milliyet, Tan, Posta, Cumhuriyet, Son Havadis, Dünya gazetelerinde eleştiri yazıları çıktı. Denemeleri Türk Dili, Varlık, Yedigün, Ülkü, Seçilmiş Hikayeler dergilerindedir. Motif kelimesinin anlamları (sayfa14) 1 . Yan yana gelerek bir bezeme işini oluşturan ve kendi başlarına birer birlik olan ögelerden her biri: “Halı motifi. Danteldeki motifler.” 2 . edebiyat Bir eserde sık sık tekrarlanan süsleyici öge. 3 . müzik Bestenin bir parçasına çeşitli yönlerden birlik sağlayan belirleyici küçük birim: “Melodi motifi.”- . —————- sayfa 16 hazırlık çalışması 1.tarihi belge ansiklopedik bilgilerden yararlanılır 2.okuyucuyu bilgilendirmek amaçtır. 3.3 şekilde kullanılır edebiyatta anlamı anafikirdir 4.özgürlük anlamında herkes dinini seçmkte özgürdür. —————— 16-20 karısık İNCELEME 1-batıya doğru adlı metin batı ve doğu medeniyeti hakkında yazarın görüşlerini okurlara iletmek amacıyla yazılmıştır. 2-doğu-batı-doğulu-batılı-batı acunu(dünyası)-doğu doğudur batı da batı. motifler-doğu ve batı dır. b-bu motifler bir araya geldiğinde metinin temel düşüncesini oluştururlar. c-motiflerin,metnin temel düşüncesini meydana getirmöek için bir plan dahilinde bir araya getirilmişlerdir.örnek cümle-doğu doğudur,batıda batı-biz de bir doğululuk,batılılardan bir başkalık var. 3-giriş:doğululk ve batılılık ne dir? gelişme-batı medeniyeti ve kökenleri sonuç:batılı olunmalıdır. 4:bu metinde ele alınan Batı ve batı medeniyeti,batılılaşma günümüzün öğretici metinlerinde işlenmektedir.çünkü tazminattan beri yüzünü batıya dönen türkiye hala batı medeniyetini örneek almayaa devam etmektedir.bugün AB ye katılmak için aday ülke olması,metindeki temanın canlılığının işaretidir. 5:metinin teması-batılılaşmak sosyal hayat unsurları-batı kültür ve medeniyetinin örnek alınması ve buna göre şekillenen sosyal hayat. çıkarlarımız.cumhuriyet döneminde benimsenen ve yapılan ink.larla birlikte çağdaşlaşmak amacıyla batı kültür ve medeniyeti örnek alınmış fakat yanlış batılılaşma tanzimat döneminde de olduğu gibi o dönmn yazarlarınca eleştirilmiştir. 6:metinde yazıldığı dönemin ssosyal ve siyasi akımı olan batılılaşma etrafında kaleme alınmıştır. 7.tablo açık-aşık anlatıma sahiptir duru-gerekssiz sözcükler kullanılmamıştr. akıcı-söyleyiş olarak akıcılık vaardır tutarlı-savunulan görüşler baştan sona tutarlıdır. süslü sanatlı-sade ve sanatsız bir anlatımı vardır. objektif-yazarın görüşlerini yansıttığı için subjektiftir. 1.etkinlik 1.gurp doğululuk-batılılık-batı,yunan,latin uygarlığı-erdem-gelenek 2.grup doğu-batı-orta çağ-yenileşme çağı-masal 3.grup bir kurt düştü içimize-bizim elimiz,kemiğimiz başka mı? 8.soru yazarın kelime tercihine dikkat edildiğinde yaaşayan canlı sade bir dil türkçenin olduğu dikkat çekmektedir.çünkü cumhuriyet dönmde sade bir türkçee ile insanın her halini ifade etmesi amaçlanmıştır. 9.tablo pastoral:———– epik:————— lirik:batıyaa gidiyoruz,gideceğiz. mizahi:gidiyoruz batıya doğru.birkez çıkmışız yola kimse durduramaz artık. duygusal:bizim etimizz kemiğimiz başka mı? öğretici:metinn taamam mı na yakını öğretici anlatıma sahiptr. 10.etkinlik batıyaa doğru metin yapı tema dil ve anlatım bakımından deneme geleneğine sahiptir. —————— 17.sayfa: 1-doğu-batı kıyaslaması yapmak, batıyı üstün kılan değerleri göstermek için yazılmış. 2-a)doğu,batı,değer,düşünme,bilgi,biz b)anafikri ortaya koyma görevi üstlenmiştir. c)kıyaslama 3- Giriş:Batı başkadır, Doğu başka. Gelişmeoğulu olmayı üstünlük sayardık ama öyle değilmiş.Şimdi doğulu olmayı eksiklik sayıyoruz.Batılı olmaya çalışıyoruz ama olamıyoruz.Yanlışımız sadece bugünkü batıyı öğrenmeye çalışmamızdır.Batının dayandığı temelleri öğrenmememizdir. sonuç:Batılı olmak istiyorsak sadece bugünkü batıyı değil onun temellerini ve geçirdiği aşamaları da öğrenmeliyiz ve yaşamalıyız. 4) ele alınıyor çünkü batılılaşma devam ediyor. 5)Metnin teması:Batılı olmak bugünkü batıyı anlamakla olmaz. Cumhuriyet dönemine….:Toplumsal hayatta devrimlerle meydana gelen değişiklikler Çıkarımlar:Şekil olarak batılı olmakla iş bitmiyor, kafa yapısıyla da batılı olmak gerekir. 6)Batılıcılık 7-a)açık duru değil kelime tekrarları var tekrarlar var akıcı ama akıcı diyebiliriz. tutarlı. sade bir dil öznel bir bakış açısı b)yazarın herhangi bir konuda duygu ve düşüncelerini açık,akıcı, duru ve tutarlı bir şekilde ispatlama kaygısı gütmeden, öznel yargılarla anlattığı yazı türüne deneme denir. 8)Dilimizdeki arapça ve farsça kelimelerin atılması, dilin sadeleşmesi ve bazı kelimelerin yerleşmesi bakımından yazar zorlama bir dil tercih etmiştir.örneğin acun,kanı,erek,dörütmen,büğünkü ——————- Sayfa 18 4)Günümüz eserlerinde batıya yönelme devam ediyor. 5)Metnin teması:Batılılaşma Cumhuriyet dönemine ait sosyal hayat unsurları : Batının örnek alınması gerektiği ve buna göre hareket etmemiz gerekir. Çıkarımlarımız: Batıyı anlamak için batının gereklerini bilmemiz gerekir.Batının bilim dallarındaki yeniliklerini almamız gerekir. ——————– Sayfa 19 6)(sosyal-siyasi) batılılaşma akımı etrafında ele alınmıştır. 7)Açıktır. durudur. akıcıdır. tutarlıdır. süslü(sanatlı)değildir. Objektif değildir.Subjektifdir. —————————– sayfa 20 1. paragraf:öğretici 2.paragraf:mizahi 3.paragraf:duygusal diğer paragraflar öğretici öğretici anlatım türü ağır basmaktadır. nesir geleneğine(deneme) aittir. 12-işlemezdi.Çünkü yazar öznel bir bakış açısıyla temayı ele almıştır.Bir başka yazar batının doğuyu örnek alması gerektiğini savunabilirdi. Batının teknik olarak gelişmesine rağmen bazı değerlerini kaybettiğini, bu değerler bakımından bize özendiğini dile getirebilirdi.örneğin aile kavramının batıda yokolduğunu,batılıların rahat yaşama uğruna çocuk yapmak istemediklerini, bu yüzden avrupa nüfusunun hızla azaldığını dile getirebilirlerdi. ——————- sayfa 23 soru 1 1)nizam-ı cedit ordusu kurldu. 2)giderleri karşılamak için nizam-ı cedit hazinesi kurldu. 3)tersane ıslah edildi. 4)avrupanınönemli merkezlerinde sürekli eliçlikler açıldı. 5)resmi devlet matbaası kurldu. 6)fransızca devletin ilk resmi yabancı dili olarak kabul edildi. 7)merkeze bağlı eyaletler yeniden düzenlendi. (bu yenilikler askeri,mali,kültürel alnları kapsamaktadır.) soru 2 yazmamışm…. soru 3 yapılan yenilikler toplum haytını kapsar.yapılan yenilikler bir şekilde halkı etkilemiştir.fermanın içerdiği yenilikler halkın karşılaştığı sorunlara çözüm yolu getirmiştir. soru 4 osmanlınn aydınları istemekteydi.çünkü osmanlı devletinin batılı devletlerin gerisinde kaldıklarını düşünüyorlardı. soru 5 birçok yenilk yaplımış. bu yenilklerin yapılması zamn almıştır.halk bu yeniliklere karşı çıkmşıtır.edebiyt alnnda yapıln yenilkleri halkın içine sinmedği için geç olmuştur. —————– sayfa 24 soru1. ikiside öğretici metinlerdir.bilgi vermek amaçtır. soru2. söylenebilir.çünkü sürekli tekrarlanan söz tekrarları var. soru3. iki metinde de harp den bahsediyor. batılılaşmayı yansıtıyor. soru4. terimler:roman,mübalağa,edebiyat,tenkit(eleştiri), makale,müellif(yazar),şiir kavramlar:edebiyat ı cedide, edebiyat tarihi gündelik hayata ait kelime ve kelime grupları:tesadüf etmek,ilham almak,ecnebi soru5. bir metinde anlaşılması güç kelimeler varsa anlatımı kapalı kılar.metinde yabancı sözcükler olduğu için anlatımında ağırlık var.metin için ağır bir dil kullanılmış.ama dönemde yaşayanlara göre bu dil sade görülebilir. soru6. öğretici soru7. makale geleneğinin devamıdır.(öğretici metin geleneği de olabilir arkadaşlar ama öğretmen bize bunu da söylemişti) soru8. yazar kendi hayatından esinlenerek bu eseri yazmıştır.yazar etkilendikleri olayları eserlerine yansıtabiliyor. Peyami Safa bazı eserlerinde de hastalığından (kemik hastalığı) izler yansıtmış. —————— sayfa 25. soru1. okuyanın gözünde canlanması için betimlemelere yer verir, resimlerle de görülmesi gerektiğini düşündüğüm yerleri okuyucuya gösterirdim. soru2. a)kelimeler:nehir,tuna,köprü,Fırat kelime grupları:Galata köprüsü,Carablus Köprüsü cümleler:Fırat’ı Carablus’da görmeli b)motifler anlatımı güçlendiriyor.konuyu pekiştirmek için kullanıyor. soru3. (sırasıyla) 2-1-4-6-5-3 diye baştan aşağıya yazın arkadaşlar soru4. eserlerde halka yönelme, memleket sıkıntısını anlatması Cumhuriyet döneminde başlamıştır.Cumhuriyet döneminin özelliği memleket ve insanlar hakkında bilgi vermesidir.bunu da eserlerinde görüyoruz. soru5. arkadaşlar bu sorunun cevap ı isteğe bağlıdır herkes kendisine göre cevap verdi sınıfımızda. soru6. milli edebiyat döneminde anadolu coğrafyasını anlatan eserlere rastlanır.biz burdan yola çıkarak akımın milliyetcilik akımı olduğu kanısına vardık. soru7. gereksiz tekrarlar yok.metin açık ,duru, akıcı,anlaşılabilirdir. soru8. istasyon:terim her nehrin kemali zevalindedir:cümle demir yolu:terim hoş geldin:günlük hayatta kullanılan cümle tünel:terim göz adesesi:kavram bin kilometre:terim balkanlar:kavram bayrak:kavram tuna illeri:kavram tezgahın böğründeki demir bir mekik:günlük hayatta kullanılan cümle hendese:terim haliç:kavram soru9.halk diline yakınlaşma.yazar halkın kullandığı kelimeleri metinde kullanmış. soru10. betimleyici ve öğretici anlatım türleri. soru11. gezi yazısı geleneğininn devamı. soru12. -bir yazardır -edebiyat ve şiir aşığıdır -aynı zamanda bir edebiyat tarihçisi -sanatlı bir üslübu vardır -renkli bir anlatımı vardır -iyi bir gözlemcidir. ——————– Sayfa 36 tablo cumhuriyet dön. öğr. metinleri - - önceki dön. ait öğr. metinler Benzerlikler * Bilgi vermek amaçlı olmaları, öğretmeye ve düsündürmeye yönelik olmalarıdır. Farklılıklar Kelime türkçe kelimeler Fransızca,arapça,farsça kelimeler kullanılmıştır . kullanılmıştır. Kelime grupları Halk söyleyişlerine ait anlaşılmayan,ağır,arapça,farsça kelime gruplarıdır. tamlamalar. DiL kuralları Türkçe dilinin kurallarıdır. arapça,farsça,türkçe kuralları. ————– sayfa:35 Cumhuriyet dönemi öğretici metinleri tablosu Yapı: Düz yazı Tema: milli konular, batılılaşma,anadolu’ya yönelme Dil ve anlatım: dili sade, halkın anlayabilecegi bir dil kullanılmıştır,duru,yalın,açık,süssüz Peyami Safa’nın hayatı ve edebi kişiliği(Edebiyat 12 sayfa20-1.Etkinlik) » Arama Yapabilirsiniz... Sayfa37-38-39-40taki ölçme değerlendirmelerin cevapları 1.Doğru yanlış -D -D -D 2.Boşluk doldurma 1-Deneme denir 2-Gezi yazısı türünün... 3.Eserler Nurullah Ataç:Günlerin getirdiği Falih Rıfkı Atay:Gezerek Gördüklerim Peyami Safa:Eğitim-Gençlik-Üniversite Ahmet Hamdi Tanpınar:Edebiyat üzerine makaleler İsmail. Habib Sevük:Tuna'dan Batı'ya 4.E ŞIKKI ıı. ünite ölçme ver değerlendirme 1.Doğru yanlış -D -Y -D 2.BOŞLUK DOLDURMA 1-Fıkra denir 2-kanıtlamaya çalıştığı... 3.tanımlarla kavramları eşleştirme Bir milletin kendine özgü düşünüş ve yaşayış biçimi... =Milli Kimlik Metni meydana getiren anlam birliklerini... =Motif 4. D ŞIKKI 5. C ŞIKKI 6. E ŞIKKI 7. B ŞIKKI 8. E ŞIKKI 9. B ŞIKKI 42 saf şiir in sadece öz demek oldugunu biliyorum baska yok 3: görüşler...1:: şiir yazarken kelimelirn serbest seçilişi fakat uslupa uygun olmasını 2:şiirin ana rengine ulaşılmasını 3: şiirin tam şeklini yakalamya çalıştıgını 4: şiirin okuyanıda etkilemesini şiiride anlamlı kılmasını.... 1 metin: 1 soru:ölçü:7 li hece ölçüsüyle yazılmıştır. denizlerin ::: derin ler redif aksız redif bucaksız yapraksız takvim resim vim ler tam kafiye iz ler tam kafiye deniz düşüncesiz boşlukta :::ta lar tam kafiye k lar yarım kafiye emi ler tunç kafiye nokta gemi alemi deryalarda rüyalarda ::alarda redif eldi redif çeldi geldi kendimden :imden redif andım tunç kafiye resimden sandım tıkandım yosun tutsun un lar tam kafiye sam lar zengin kafiye tasam bulmazsam dedim dedim : dedimler redif ze tam kafiye geze denize oldu doldu :: oldu tunç kafiye em ler tam kafiye meltem perdem kagıtlar :: ar lar tam kafiye luk lar zengin kafiye var yolculuk soluk betbeniz ::izler ve ün ler tam kafiye kalbimiz küskün gün dizilmiş silmiş sinsi : ilmişler redif si ler tam kafiye hepsi hafifler der :: er ler tam kadarlar redif kadar kadar dirilir serpilir ::: ilir redif bi tam gibi kalbi döşemenin didişmenin :: menin redif an tam an insan karmakarışık artık :: tık lar zengin araktan redif taraktan aglayaraktan geri mahşeri :eri ler zengin en ler tam içinden ben anam hatıram : : am lar tam erde redif serde gerilerde yangından ardından : ından redif ün ler tam kafiye süzgün gönlün hafiflettim ettim :: ettim ler tunç kafiye 2: şiire ritm kazanmıştır.kolaylık saglamaktadır. 3: azgın sonsuz bir deniz: kişileştirme bir kuş gibi hafifler :teşbih dilsiz duran ne kadar eşya varsa dirilir:kişileştirme 4: mecaz anlam kazandırmıştır.duygularını farklı duyularla aktarmayı denemiştir. ve kalp aglayarak çekilir geri geri derken kişileştirme yapmıştır.insan derse bir degişiklik olmas sadece söz sanatına yer verilmes 5:dil: sadedir ölçü:hece ölçüsüdür ritm kafiye asinoslarla uyum saglanmıştır. serbest yaılmıştır. 6:ölümün bi yok oluş degil tam tersine bir mutluluk oluşunu dile getiriyor...tek kelimeyle teması ölüm 7: onuda siz ifade edinn sayfa 46 2 metin.1 soru: kafiyesi çocuklugum bahçeler == çocuklugum redif ler redif ce lerde yarım kafiye geceler çocuklugum çocuklugum memleket == çocuklugum redif et ler tam kafiye hasret çocuklugum çocuklugum kardeşim ==çocuklugum radif im ler redif eş ler tam kafiye eşim çocuklugum çocuklugum unutulmuş ==çocuklugum redif muş lar redif l ler yarım kafiye dir. solmuş çocuklugum aliterasyon::ç,k,l söyleyiş tarzı:içten ve samimidir. ritm:ses ve kelime tekrarlarıyla saglanmıştır. 2:çocuklugum ::insanın çocuklugunu yaşadıgı geçmişi ona olan özlemini uyandırır.şiirede katkısı çocukluguna duydugu özlemi daha kolay şekilde anlatmış. 3:çoçuklugum-çocuklugum==tekrir gözümde tüten memleket==teşbih 4: ölçü:8li hece ölçüsü ritm:kafiye,redif aliterasyon ve asenonalarla saglanmıştır. nazım birimi:dörtlüktür 5:tema:çocukluga duyulan özlem 6:şiirdeki duygularınızıda siz açıklayınız artık...ama benze uygulan ritm ve tekrarla çocukluguna duydugu özlemi kolaylıkla aktarmış... 7: a: hepsinde tema bakımından farklılık gösterir. ahenk unsurları:benzerdir..o beldede:sevgiliyle birlikte olacagı bir yer aramakta annabel lee de: aşkını anlatmakta çocuklugumdada:çocukluguna duydugu özlemi anlatmakta b.kendi yorumlarınızı yazın... 8: türk şiirinde: saf şiir. dünya şiirinde mistik şiir 11:ziya osman saba vasfi mahir kocatürk cevdet kudret solok kenan hulisi koray yaşar nebi nayır sabri esat siyavuşgil sayfa 49 2soru: okunuşa ahenk kazanmasını saglarç 3 soru: dante gibi ortasındayız ömrün: teşbih delıkanlı çagımızdaki cevher: istiare gözünün yaşına bakmadan gider: deyim alınmış bunlarda şiire zenginlik katar. 4: 11 li hece ölçüsü ritm: kafiye redif aliterasyon la saglanmış..bence kurulamaz.şair o anki duygusuyla yazmıştır şiiri. 5:tema:ölüm diger iki şiirdede ölüm bahsedilmektedir.şiirlerde genel olarak aşk ölüm ayrılık konuları işlenmektedir.bu şiirlerdede agırlık basmaktadır. 6:yaş otuz beş : zamanın insanı nasıl degiştirdigini ikincisindede zamanında farkedemedgini zamanın nasıl geçtigini çelişkiyle anlatmaktadır. Sayfa 49 1)11 li hece ölçüsü tam uyak ahenk unsurlarıdır 3) BİRİNCİ BENT 1.mısrada teşbihi beliğ 2.mısrada telmih istiare(dante sözcugu) 3.mısra istiare (cevher söz.) İKİNCİ BENT 1. 2. 3.mısralarda istifham tecahüli arif 4. 5.mısralarda tezat teshıs ÜÇÜNÇÜ BENT güler yüzlü adam ben kelimelerinde tenasüp 3. mısrada istifham 4.mısra tecahulu arif DÖRDÜNCÜ BENT 1.MISRA TESBIHI BELİĞ ilk askımız kelımesınde BESİNÇİ BENT ilk 3 mısrada tecahulu arıf 3 mısra tezat 5.mısra tecahulu arıf ALTINCI BENT 1.MISRADA TENASÜP 3 4 5.mısrada tecahulu arif 5. mısradabahce kelımesı istıare YEDİNÇİ BENT 4.MISRA SALTANAT Kelımesınde istiare 5.mısrada benzetme TEMASI OLUM KARSISINDA DUYULAN HUZURSUZLUK sayfa44 3 soru. hasreti denizlerin.teşhiş sanatı ve eşyamız ne küskün.teşhis sanatı odama nasıl doldu birdenbire bu meltem.tecahüli-arif sanat sayfa 52 soru 9: cumhuriyet dönemi saf şiir geleneği sayfa 53 bendedir şiiri 11li hece ölçüsü çapraz uyak düzeni sayfa 55 6. soru: öz şiir anlayışında temel olarak insan alınır. bu farklı ülkelerdeki şiirlerde bile aynı temalar işlendiğinden, işlenen konular evrenseldir. sayfa 56: 1. soru doğru yanlışlar D-Y-D-D-D 2. soru: sembolizm akımı 3. soru: cahit sıtkı tarancı 4. soru: hece ölçüsüyle yazılmış düz kafiye düzeni ve tam uyak hayali bir alem yerli ve mahalli unsurlara yeR verilir sayfa 5o:: otuz yaş adlı şiirin hemen altındaki sorunun cevabı::her iki şiirde de ölüm teması vardır.insanları etkileyebilir çünkü evrensel bir konudur. soru 8::valla yazmamışım soru9::öz şiir geleneğine bağlıdır. soru 12::saf şiirinin öncülerindendir ve müzikaliteye önem verir. sayfa 52: 1.SORU::ARKADAŞLAR BURDA TEK TEK KAFİYELERİ SORUYO AÇIK VE NET BİR ŞEKİLDE GÖRÜLMEKTE ZATEN. 2.SORU::HOYRATTIR BU AKŞAMÜSTÜLER DAİMA------BENZETME VARDIR DALGA DALGA HÜCUM EDİP PİŞMANLIKLAR------TEŞHİS YOLUNU GÖZLÜYOR LAMBA VE MERDİVEN-------------TEŞHİS NE İSTERSİN BENDEN AKŞAM SAATİNDE -----------İSTİHDAM SANATI VARDIR EY SEN ----------NİDA SANATI sayfa 60: a) benzer yönleri: * üç şiirdede bir ses akışı vardır. * bu ses akışını sağlayan özellikler (kafiye, redif, aliterasyon, asonans vb.) ortaktır. * şiirde ki kelimeler kendi içinde bir ritim oluşturmaktadır. farklı yönleri * yemişçi ihtiyar ve gece şiirleri aruz ölçüsüyle Kerem Gibi serbest ölçüyle yazılmıştır. * Yemişçi iHtiyar ve Gece şiirleri beyit, Gece şiiri serbest birimle yazılmıştır. * Şiirlerin bölümlenmesinde ki klasik Türk şiirinin ölçüleri dikkate alınmış, Kerem Gibi şiirinde serbest nazım dikkate alınmıştır. * Bütün bu farklar, şiirlerde farklı ses akışlarının oluşmasını sağlar. b)Kerem gibi şiiri serbest ölçüyle yazılmıştır. Çünkü ne aruz ölçüsü ne de hece ölçüsü bu şiirde kullanılmamıştır. c)Hece ve aruz ölçüleriyle kıyaslandığında serbest nazım şaire şiirde daha rahat hareket etme imkanı sunmaktadır. şair diğer ölçüleri kullansaydı mutlaka bir kurala uymak zorunda kalacaktı. 3)b) Şiirde ki söyleyiş ile mısra yapısı arasında kopmaz bir bağ vardır. Şair şiiri öyle bir düzene sokmuştur ki söyleyiş, mısra yapısı tamamen uyuma girmiştir. Şiirde ki söyleyiş özellikleri mısraların oluşumunda asli bir rol oynamaktadır. c) kerem Gibi şiirinde aruz ve hece ölçüsü kullanılmamasına rağmen ritim, kafiye, redif, aliterasyon, asonans, ses akışı mısra yapısıyla sağlanmıştır. Bu ritim özelliği anlamın daha da vurgulu olmasını sağlamıştır. bu 1. etkinlik Bağır bağır burada tekrir (tekrarlama) vardır. kurşun erit- -meğe çağırıyorum burada tevriye vardır. sen kendi sesinle kül olursun ey nida (seslenme) kerem gibi yana yana telmih hava toprak gibi gebe teşbih hava kurşun gibi ağır. teşbih bu söz sanatları şiirde anlamın zengileşmesini sağlar. sayfa 61 b- bireyseldir kerem gibi ise toplumsal c- bu halktan yararlanıldığını söylüyor.Kerem ile Aslı(yanmak) kış kerem gibi toplumcu şiir süs yok sayfa 62 a- hava kurşun gibi ağır,istiklal sevgilimiz gibidir,kurşun eritmeğe çağırıyorum, mühendis bestekerı b- az sözle çok şey anlatmak. kendi düşüncelerinle yaşamını anlatıyor, okuyucuya yol gösteriyor,söylev tarzı yazıyor(okuyucuyu uyandırmak) sayfa 67-68-69 1)aliterasyon(t,l,z),azonans(l harfi),kafiye düzeni abab 2)bilmiyorum 3)11li hece ölçüsü 4)kayan yıldız gibi gecedeki izden istiare var.başka not almamışım 6)halay çeken kızlar 4er dizelik 3 birim,koşma dörder dizelik 6 birim 7)halay 9)bunu yazmamşım.motif olarak kullanılmıştır denilebilir. 10)ritim ve müzikalite baglantısı vardır.bu da halay esnasında müziğin yansıtılması şeklinde verilmiştir. 11)benzerlik:hece ölçüsü farklılık: halay çeken kızlar tema:milli kültür unsuru olan halay koşmatema:didaktik ve evrensel halay ç. k yapı:dörder dizelik 3 birim koşma yapı: 4er dizelik6 birim halayç.k. dilveanlatım:konuşma dili imge ve motifler koşma dilveanlatım:konuşma dili 12)milli edebiyat zevkini devam ettiren gelenek 13)milli değerlere önem vermesi.devrin eğitim alalnında bulunmuş olması.milli kültürü taşıyan bir yazar. sayfa 73::: soru1::ölçü redif kafiye ahenk unsurları bakımından zayıftır. soru2:::imgelere yer verilmemiştir. soru3:::mısralar birbiriyle ilişkilidir çünkü temanın bir bütün olması için bu gereklidir. sayfa 74::: soru 4:::kapalı çarşı şiirinde gerçek anlam vardır.diğer yani sanatkarın ölümü adlı şiirde mecaz anlam vardır.nedeni ise etkilendikleri akımdır soru5:::mümkündür!!!nedeni garip akımda oluşu orhan veli'nin şiirlerinde sıradan insanlara yer vermesi soru6:::konuşma dilini kullanmıştır.sanat,kafiye yoktur. soru7:::bent şeklinde ve 1birimlik yapıya sahiptir.hiçbir şekilde ahenk unsurları yoktur. soru8:::teması___kapalı çarşıyı anlatmakta ordaki dükkanları.diğer temalarla farkı ise -kişisel olması yani kendi fikirlerini ortaya koyması diğer şiirlerde evrensellik vardır. soru9:::sanat eseri insana özgüdür.bir gerçekçilik vardır.buda kapalı çarşı adlı şiirde vardır. soru 10:::haltan sıradan insanlar.somut bir gerçekçilik vardır. soru 11:::dost orman adlı şiirle kapalı çarşı adlı şiir mecaz anlamda dır,,,yanlızlık şiiri gerçek anlamdadır ((bunlar anlam bakımından soruda da bu sorulmuş zaten))) sayfa75::. soru 12:::bilinçaltını ve rüyayı ,somnut bir gerçekçilikle verilmekte.akıl ön plana çıkmaktadır soru13:::günlük konuşma diline yakın bir dil getirmiş şiire ve haltan sıradan insanlara yer verilmiştir. sayfa76::. soru 1::.yapı bakımından her biri farklı uzunluklarla yazılmıştır temaları:::ben orhan veli adlı şiirin temesı kendisini yani orhan veliyi anlatmakta istanbul türküsünde tema----aşk alaturka adlı şiirde tema---aşk dilek adlı şiirde istek var yolcu ile arabacıda ise tema:::özlem var köyüne karşı dil ve anlatım açısından sadece yolcu ve arabacı adlı şiir farklıdır konuşma çizgilerine yer verinmiştir.. soru2:::halka hitap etmekte ve devamlı didşen(kavga eden)insanlara rastlamak mümkündür. sayfa77:: -----------y-------------- ----------d--------------- --------------d------------ başlıklar _____oktay rıfat_____melih cevdet________sürrealizm___ çoktan seçmali ise____c___ soru 4:::redif kafiye yoktur garip akımana göre.sıradan halktan insanlara yer verilmiştir şirlerinde "Konu Düzenlenmişdir , Kitapdaki tüm soruların cevapları burada doğru bir şekilde verilmişdir. 125-127. sayfalar hazırlık 1.soru: lokomotifitir. cünkü;trenin her bölmü ona bağlıdır. 2.soru:kelime grupları 3.soru:ilietişimin olması için iki kişi olması lazım.bir gönderici iki alıcı ve diğer unsurlar kanal bağlam gibi… 4.soru : ortam, mekan cok önemlidir. söylenmek istenen söz söyleneceği yerinde anlamlıdır bu karsısındaki kişinin anlaması için önemlidir. sayfa 127 1. etkinlik:cümlede götürüverdi kelimesi olmasaydı herhengi bir yargıya ulaşamazdık. cünkü; yargıyı bildiren bir sey olmazsa birsey anlamayız. ANLAMA YORUMLAMA 1:toplarım kelimesi yanlıştır. cünkü; özne cogulken yüklem cogul, tekilken yüklem tekil olmak zorundadır. 2.etkinlik: birinci cümle taksiyle ikinci cümle okula üçüncü cümle kış mevsiminde dördüncü cümle ben’dir. |
7 Ocak 2012 Cumartesi
12.SINIF EDEBİYAT KİTABI CEVAPLARI
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder